Konsulting technologiczny, opracowywanie konstrukcji prototypowych to część prowadzonej przeze mnie działalności. Jestem redaktorem naczelnym wortalu internetowego procestechnologiczny.com.pl i jego anglojęzycznej wersji technologicalprocess.com. Jako redaktor naczelny prowadzę również internetowy poradnik odczytywania rysunku technicznego w kontekście opracowywania procesu technologicznego – rysunekkonstrukcyjny.pl.

procestechnologiczny.com.pl

procestechnologiczny.com.pl

Wortal procestechnologiczny.com.pl został uruchomiony w kwietniu 2015 roku. Na wortalu tym publikowane są pełnotekstowe artykuły w rozumieniu zasad pozycjonowania i definicji wiodących wyszukiwarek. Wortal ten powstał z myślą o uczniach średnich szkół zawodowych, studentach kierunków mechanicznych oraz inżynierach (konstruktorach i technologach). Wybrane artykuły są dostępne w formie plików PDF do pobrania. Nierzadko treści plików są poszerzone względem artykułu na wortalu.

Proces kształcenia inżyniera czy technologa z uwagi na ilość wiedzy powinien w optymalny sposób umożliwiać jej opanowanie. W przypadku zawodów technicznych kluczową rolę odgrywają umiejętności podparte wiedzą, a nie sama wiedza. Z tego powodu tak ważne są praktyki, staże, wszelkie formy pozyskiwania i doskonalenia umiejętności. Współczesne programy nauczania niestety ograniczają tego typu formy, co nie jest zjawiskiem dobrym. Wdrożenie inżyniera, czy technika do pracy jest istotne, gdyż w tym przypadku czas wdrożenia decyduje kiedy nowy pracownik będzie już bardziej korzyścią niż osobą wymagającą opieki merytorycznej w dłuższej perspektywie czasowej.

Jest to szczególnie widoczne w przypadku technologów, którzy z natury swoich obowiązków powinni posiadać umiejętności i wiedzę z zakresu: konstrukcji, technik wytwarzania, procesów technologicznych, w tym także zarządzania. Bez praktycznego doskonalenia w tym zakresie nie ma możliwości ukształtowania inżyniera, czy technika, który sprawdzi się w zawodzie.

Technologiczny wortal internetowy ma na celu propagowanie rzetelnej wiedzy technologicznej, przedstawianie trendów rozwojowych, nowych konstrukcji i technologii, a także odwoływanie się do elementarnych podstaw. Nie jednokrotnie studenci wyrażali swoje nie do końca przychylne opinie odnośnie sprzętu wykorzystywanego w ramach warsztatów i laboratoriów. Z dydaktycznego punktu widzenia ten “stary” sprzęt idealnie ukazuje daną metodę pomiarową, czy sposób obróbki, zgodny z podręcznikowym opisem. Współczesne rozwiązania skrywają istotę funkcjonowania. Bez opanowania podstaw trudno potem swobodnie wykorzystywać najnowsze rozwiązania techniczne.